Junide är kommunikationsbyrån som ger dig hög kvalitet till ett rimligt pris.


Vägen till en lyckad kommunikation

Alla vet att kommunikation är viktigt för att marknadsföra ett varumärke. Om man syns då finns man. Men varför lyckas då en del företag bättre med sin kommunikation än andra? Här visar vi vägen till en lyckad kommunikation.

Engelskan har två ord för att uttrycka ordet varumärke; ”trademark” och ”brand” Trademark är det visuella, logotypen och det som ska synas när något ska marknadsföras eller visas upp. Brand däremot är hur varumärket beter sig, det vill säga den upplevelse varumärket förmedlar. Ofta glöms den sistnämda delen bort i mindre företag och man satsar istället allt på den visuella komunikationen. Det gör att man missar en viktig detalj för att göra sin kommunikation mer träffsäker. För att skapa denna varumärkesupplevelse bör man för det första ha klart för sig vilka grundläggande värden varumärket har. Det är varumärkets DNA och bör influera allt som varumärket kommunicerar. Det är det som skapar ett visst varumärkesbeteende.

Grundläggande värden

Varumärkets grundläggande värden är hela grunden till varumärkets existens, dess DNA och består av många komponenter. För det första bör det finnas ett syfte till varför varumärket över huvudtaget existerar, för vem och nyttan med det. Vilka visioner och mål som finns, både externt och internt. Vad som är viktigt för varumärket, till exempel att upprätthålla förtroende och kvalitet. Det är också viktigt att veta vilken position man vill ha på marknaden och så klart också veta vilka strategier man behöver för att nå allt detta.

Grafisk profil

En grafisk profil är en mall för hur allt marknadsföringsmaterial ska designas för att hela tiden behålla fokus på det man vill att varumärket ska förmedla. Det är mycket viktigt att den grafiska profilen utarbetats utifrån de grundläggande värdenna eftersom den grafiska profilen sätter prägel på hela den visuella kommunikationen, alltså den grafiska designen för hela varumärket. 

Kommunikation

Kommunikation är således den samlade bilden av varumärket, det du förmedlar och alltså ditt ”brand” Nu kommunicerar du inte längre bara visuellt utan du kommunicerar också en känsla och en upplevelse.

Upplevelse

Kundens varumärkesupplevelse har stor betydelse för vilket gensvar det ger och till syvene och sist om det leder till köp och vad kunden i så fall är beredd att betala. Ett tydligt exempel på detta är varumärket Apple. De är ledande och ruskigt duktiga på branding och tydligt är att de inte marknadsför sin hårdvara särskilt mycket utan spelar istället i hög grad på känslan och upplevelsen av att använda deras produkter. Deras slogan ”Think different” talar sitt tydliga språk. De vill alltså få oss att känna att de som använder deras produkter helt enkelt är lite smartare, lite bättre och tänker utanför boxen. Genom att använda dessa trappsteg kommunicerar du ditt varumärke på ett smartare sätt.

Nytt varumärke

Varumärket Juniid

Läs mer >>


Vägen till en lyckad kommunikation

Läs mer >>


Optimera, fokusera & motivera

Läs mer >>


Starta E-handel

Läs mer >> 


Pekskärmar 

Läs mer >> 


Fastighetsmäklare

Läs mer >> 


Nytt varumärke

Varumärket Juniid

Läs mer >>


Vägen till en lyckad kommunikation

Läs mer >>


Optimera, fokusera & motivera

Läs mer >>


Starta E-handel

Läs mer >> 


Pekskärmar 

Läs mer >> 


Fastighetsmäklare

Läs mer >> 

Adress:
Junide AB
Juniskärsvägen 163
862 91 Kvissleby

Organisationsnummer:
559005-2527

Öppettider:
Vardagar 8.00-17.00

Telefonnummer:
060-890 05 30

Vi använder Cookies för att förbättra din upplevelse på denna webbplats.

Vi använder Cookies för att förbättra din upplevelse på denna webbplats.