Hur får du besökare till din webbsida? Har du en produkt eller tjänst som vill bli hittad bland sökresultatet i en sökning på Google så är en korrekt utförd SEO viktig. Till skillnad från annonsering via sociala medier och sponsrade länkar som slussar in besökare till din webbplats så måste hemsidan innehålla relevant information som sökmotorerna snappar upp när de indexerar alla webbplatser och dess undersidor.
Vi börjar med att blicka tillbaka några år. I och med att Apple presenterade iPhone i januari 2007 så skapades ett nytt behov för att anpassa befintliga webbsidor för att fungera på smartphones. Många webbplatser fungerade visserligen som vanligt och textblocken på sidorna gick att zooma in i för bättre läsbarhet. För några år sedan var det fler sökningar från dator än mobiltelefon, nu är det tvärtom. Eftersom fler sökningar nu sker från mobiltelefoner prioriteras mobilanpassade webbsidor i sökresultaten.
När webbplatsen är tillgänglig på internet och väl utförd med allt vi beskrivit tidigare på denna sida så kan vi se hur många besökare webbplatsen får varje dag. Vi kan se hur de hittat oss med hjälp av SEO, annonser och länkar från andra sidor. Utifrån dessa mätresultat går det att mäta vilka vägar in som ger bäst konvertering. Har du en webbshop så är detta väldigt viktigt då det är antal försäljningar per besökare som ger dig inkomst.
Ska du sälja en vara eller tjänst på webbplatsen så behöver du ha så hög konverteringsgrad som möjligt. Konverteringsgraden anges i procent och normalt för e-handel är den mellan 1-2%. 2% konvertering betyder att 2 av 100 besökare köper din vara eller tjänst. Köparen måste vara motiverad. Det ska vara enkelt att genomföra köpet. Sidan måste ha tydliga triggers. Du kommer att sälja mer med rätt konverteringsoptimering.
Vi använder Cookies för att förbättra din upplevelse på denna webbplats.